1939 – Kolding første træbil

Maskinfabrikant H.H. Nielsen fra Kolding Maskinfabrik har som tidligere nævnt eksperimenteret med at lave trægasgeneratorer på biler. Han var den 17. oktober 1939 klar til at give en prøvetur, til en journalist fra Kolding Folkeblad.

Bilen, som journalisten skulle køre med i var en Ford, model 29, med 190.000 kilometer på bagen. Det er en anderledes proces at få bilen startet:

Efter at ovnen er fyldt med træ holdes en lille fakkel med lang flamme (f.eks. en træpind med tvist, dyppet i olie eller petroleum) foran mundstykket og samtidig sætter man startventilatoren i gang. Flammen suges da ind genem mundstykket og antænder træet. Når ventilationen har gået i 3 a 4 minutter, er der dannet tilstrækkeligt gas til, at man kan starte, hvorefter man standser ventilatoren og starter vognen på normal måde.

Forbruget har vist sig at ligge på ca. 35 kg træ pr. 100 km. … Jævnt og godt træk, men lidt lavere trækkraft end med benzin.

Journalistens oplevelse af køreturen, 17. oktober 1939

Fabrikanten forventer at generatoren vil kunne monteres de mindre lastbiler for 800kroner.

Se også indlæg fra 12. oktober 1939 Trægasgenerator til selv se mindste vogne?

Kilde: Paa prøvetur med Koldings første Træbil, 17. oktober 1939, side 5, Kolding Folkeblad

Skriv et svar